Як адекватно сприймати критику: рекомендації від психологів
Чому людям не просто прийняти критику
Психологи стверджують, що людина є соціальною істотою, яка має потребу в схваленні і визнанні. Важливість визнання наших досягнень оточенням не можна переоцінити, тоді як критика сприймається як щось абсолютно протилежне. Тому вислухати, а особливо прийняти критику, може бути досить складно.
Тому надзвичайно важливо навчитися адекватно сприймати критику та зберігати впевненість у собі. Вміння реагувати належним чином дозволить ігнорувати провокаційні коментарі та робити конструктивні висновки, що сприятиме вашому подальшому розвитку.
Основна ідея усвідомленої реакції на критику полягає в перетворенні агресії на жарт. Цю концепцію започаткував американський психолог Джемі Бакінгем, який відкрив для нас, що конструктивна критика може слугувати сильним стимулом для особистісного зростання.
Розглянемо стратегії як ефективно реагувати на критику та сприймати чужі думки.
Що психологи рекомендують зробити у цих випадках? Вдихнути і відповісти співрозмовнику таким чином: "Дякую, що поділилися своєю думкою. Що, на вашу думку, можна зробити, щоб уникнути цих помилок?". Далі з холодною головою вирішити, чи корисна для вас критика співрозмовника та як на неї реагувати чи використовувати. Важливо пам'ятати, що критика носить суб'єктивний характер, з якою можна і не погоджуватися. Краще ввічлива відповісти на зауваження -- "Спасибі, врахую", а далі вирішити, була користь у словах спікера чи ні.
Нехай ваш критик розповість, що саме йому не сподобалось. Таким чином ви дізнаєтеся причини незадоволеності іншого, тоді отримаєте цінний урок і знатимете як зробити краще наступного разу, або ж зрозумієте, що за критикою насправді стояли емоції опонента, а не ваші дії. Вона є несправедливою, а тому не варта вашої уваги.
Можливо, ваш критик постійно шукає ваші слабкості лише для того, щоб знизити вашу самооцінку. Найкраща відповідь на таку критику — це прийняття всіх зауважень з усмішкою. Цей підхід дозволить вам зняти напруження, адже ваш опонент зрозуміє, що його слова не можуть вас образити. Крім того, ви можете зменшити критику з боку колег, перетворивши всі згадані недоліки на свої сильні сторони.
Реакція на критику може призвести до ескалації конфлікту, хоча іноді співрозмовник просто не має достатньої інформації. Наша свідомість сприймає критику як загрозу, і внаслідок цього ми підсвідомо прагнемо захищатися, що часто призводить до використання неприязних слів. Тож краще зробити паузу: глибоко вдихнути, порахувати до десяти і відповісти, наприклад, фразами на кшталт "Я вас розумію", "Цілком зрозуміло", "Це цікаве зауваження".
Він повинен бути спокійним та доброзичливим. Навіть визнання своєї провини агресивним чи єхидним тоном може направити вашу розмову в не потрібне річище.
Ваша відповідь має бути стислою. Розпочніть її словом "Так" і доповніть кількома словами. Уникайте вживання "але" та виправдань, оскільки це може свідчити про незрілість.
Це нормально, що критика псує настрій. Але ненормально прокручувати почуте цілодобово, тижнями та місяцями та вбачати у критика лиходія, у якого є лише одна мета -- зачепити ваші почуття і розтоптати вашу самооцінку.
У подібних ситуаціях варто задуматися про те, як ви висловлюєте свої зауваження щодо інших. Чи справді, коли ви вказуєте на помилки, ви постійно думали про це? Звісно, ні. Ви швидко переключаєтеся на інші аспекти життя, які наповнені різноманітними подіями. І інші люди також живуть своїми клопотами.
Щоб навчитися спокійно реагувати на критику, потрібно в першу чергу вміти швидко брати себе в руки. Психологи рекомендують для цього таку техніку.
Якщо відчуваєте, що закипаєте, припиніть розмову, якщо можете. Вийдіть з розмови під будь-яким слушним приводом, якщо є такий шанс.